מה זה רייזר?

רייזר הינו טרקטורון מודרני, ובשפה המקצועית נקרא סייד ביי סייד, side by side.
הרייזר הונדס ופותח על ידי חברת פולאריס האמריקאית וניכרת החשיבה בו על החוויה והפאן בנהיגת שטח,
ברייזרים הוכנסו מספר רב של שינויים, של נוחות, כח, ביצועים ושליטה להנאה מרובה יותר.

השינוי העיקרי ברייזרים הינו, שבשונה מטרקטורונים בהם הישיבה אחד מאחורי השני ברייזרים הישיבה היא אחד לצד השני, כפי שהוא נקרא סייד ביי סייד. ברייזרים גם ישנו דגם גדול יותר של ארבעה מקומות ובו יושבים שניים מקדימה אחד לצד השני ושניים מאחורה אחד לצד השני.

יתרון נוסף שהוכנסו ברייזרים הינם המתלים המיוחדים שלהם, ולמי שפחות יודע מה זה מתלים ומה תפקידם נסביר זאת בקצרה. המתלים הינם המערכות ברייזרים אשר מחברים בין בסיס הרכב (השסי) לבין הגלגלים,

לכל כלי רכב יש מתלים אך ברכב שטח למתלים חשיבות רבה יותר, מפני שהמתלים אחראים על ספיגת מהמורות בכביש או בשטח, ועל ריכוך זעזוע כלי הרכב, ונוחות הנסיעה. המתלים ברייזר בנויים אלכסונית בדומה לעכביש כאשר הם שולחים זרועות החוצה, ומתכווננים בהתאמה מיוחדת, ובגמישות מירבית פנימה והחוצה, דבר הגורם לשני אפקטים, אפקט אחד יציבות גבוהה, כך שגם אם הרייזרים עוברים בשטח שאינו ישר, כל הגלגלים יגעו בקרקע, ולא יישארו באוויר, ולאפקט שני שאם הם פוגשים בבור או באבן, המתלה סופג את עיקר הזעזוע ועובר לבסיס הרכב (לשסי) במידה מועטה מאוד, מה שמאפשר לנסיעה חלקה ונוחה, ולגיהוץ השטח בשפה המקצועית.

ברייזרים בשונה מהטרקטורונים כל מושב הוא מושב יחיד לכל רוכב, המושבים ברייזרים הינם מושבים נוחים ורכים במיוחד, וניכרת החשיבה בתהליך הייצור שלהם על הנוחות ובמיוחד על נוחות בנהיגה ספורטיבית בשטח, נסכם זאת בקצרה בכך שכל מי שמתרגל למושבים של הרייזרים, מתקשה לחזור אחורה.

שינוי נוסף ברייזרים לעומת הטרקטורונים הינו השליטה במערכת הגלגלים, אשר מתבצעת באמצעות הגה ובשונה מהטרקטורונים אשר בהם השליטה הינה עם קידון, ברייזרים השליטה הינה עם הגה, אשר נוחה יותר, ופחות מאמצת, ובמיוחד ברייזרים החדישים בהם מערכת ההגה הינה חשמלית ואינה מצריכה הפעלת כוח כלל.

הרייזרים מיוצרים עם מנועים הנעים בין 570 סמ"ק ל – 1000 סמ"ק, ומ – 55 כוחות סוס ועד 144 כוחות סוס.

ברייזרים כמו בכל רכב שטח מקצועי, ישנם שלושה אופציות של הנעת גלגלים.

המצב הקלאסי – הנעה אחורית

מצב זה מפעיל את הגלגלים האחוריים של הרייזרים, ומניע את הכלי קדימה בעוצמה ספורטיבית, בשונה מכלי רכב סטנדרטי בו ההנעה הינה באמצעות הגלגלים הקדמיים, להנעה אחורית יתרונות רבים, בשטח טבעי שאינו סלול, כאשר הכוח הדוחף נמצא מאחור, הדבר נותן תוספת כוח בהאצה, ומסייע לרייזרים לצלוח שטחים קשים, ומהמורות וסלעים הנקרים בדרך.

המצב האמצעי – הנעה כפולה, ארבע על ארבע.

במצב זה כל ארבעת הגלגלים מונעים ביחד ובחלוקת כוח שווה. היתרון שבנהיגה זו הינה במעבר בשטח אתגרי אשר בו במצב הקלאסי של הנעה אחורית, הרייזרים לא יעברו בקלות, כדוגמת טיפוס במסלול סלעי, מעבר בנחלים זורמים, ובשלוליות וביצות גדולות הנפוצות בחורפים הגשומים,

מצב שטח קשה – נעילת דיפרנציאל

בכל כלי רכב ישנה מערכת דיפרנציאל. תפקידה של מערכת הדיפרנציאל הינה לשמור על איזון כלי הרכב, על ידי התאמה של פעולת הגלגלים והכוח המועבר לכל גלגל, דוגמא עיקרית בה מערכת הדיפרנציאל פועלת ושומרת על איזון הרכב, הינה בסיבובים, כאשר כלי רכב מבצע פנייה ימינה לדוגמא, הגלגל הימני באופן טבעי יסתובב מעט פחות מאשר הגלגל השמאלי ולהפך כאשר מתבצעת פנייה שמאלה, באם הכוח המועבר מהמנוע לגלגל יהיה שווה במהלך סיבוב, הדבר יגרום לחוסר איזון ואף להחלקה. פה נכנסת מערכת הדיפרנציאל לפעולה ודואגת לאזן את טווח הסיבוב של כל גלגל, באמצעות ניתוח מהיר של הלחץ המופעל על כל גלגל והתאמת כוח הנעה הנצרך לכל גלגל.

בנסיעה בהרים ובמצבי שטח קשים ומסולעים, נהיגת ארבע על ארבע לעיתים אינה מספקת, ומערכת הדיפרנציאל ברייזרים ובכל כלי רכב, שמחלקת את כוח ההנעה לפי מידת הלחץ של כל גלגל גורמת לכך, שכוח רב יופנה לגלגל אשר אינו נצרך במצב מסוים לכוח, ויפחית כוח הנעה, מגלגל אחר אשר נצרך במצב הספיציפי ליותר כח מהגלגל המקביל, לדוגמא כאשר השטח כל כך לא ישר, וגורם לכך שגלגל אחד נמצא באוויר, מערכת הדיפרנציאל גורמת לכך שדווקא לגלגל זה יועבר הכח, וכך נוצר מצב שהגלגל יסתובב באוויר וכלי הרכב לא יזוז,

לכאן נכנסת לתמונה האפשרות ברייזרים השונים לבטל את מערכת נעילת הדיפרנציאל ולחבר את שני גלגלי הרכב מימין ומשמאל שיסתובבו באחידות, וגם בשטח בו יש פערי גובה במסלול הרייזרים ייצלחו אותו ולא ייתקעו, עם זאת לא מומלץ ליסוע יותר מידי במצב של נעילת דיפרנציאל, נהיגה ברייזרים במצב של נעילת דיפרנציאל יכולה להוביל לחוסר איזון ואף להתהפכות, ואינה בריאה לכל כלי רכב.