מה זה טרקטורון?

טרקטורון הינו כלי שטח, הבנוי בדומה לאופנוע ואופניים, עם קידון נהיגה, ועם מושב ארוך מאחוריו, המתואם לישיבת רוכב יחיד ואו רוכב ונרכב אחד מאחורי השני, הטרקטורון הומצא ביפן בשלהי שנות השישים לצורך חקלאי בעיקר, מה שחייב את התאמתו לנסיעה ומעבר בשטחים קשים ובטבע פרא שאינו סלול, משם שווקו הטרקטורונים לכל העולם, תחילה לארצות הברית ולאחר מכן לאירופה ולעוד מדינות כמו ישראל למשל, בעיקר למטרות ספורט ופנאי.

לטרקטורונים ארבעה גלגלים כמו לרכב, אך אופן הפעלתם שונה מרכב רגיל, לו יש אפשרות להנעה קדמית בלבד.
גלגלי הטרקטורונים מופעלים לפי שלושה מצבים שונים.

המצב הקלאסי – הנעה אחורית

מצב זה מפעיל את הגלגלים האחוריים של הטרקטורונים, ומניע את הכלי קדימה בעוצמה ספורטיבית, בשונה מכלי רכב סטנדרטי בו ההנעה הינה באמצעות הגלגלים הקדמיים, להנעה אחורית יתרונות רבים, בשטח טבעי שאינו סלול, כאשר הכוח הדוחף נמצא מאחור, הדבר נותן תוספת כוח בהאצה, ומסייע לטרקטורון לצלוח בקלות דרך שאינה שטוחה, ומהמורות וסלעים הנקרים בדרך.

המצב האמצעי – הנעה כפולה, ארבע על ארבע

במצב זה כל ארבעת הגלגלים מונעים ביחד ובחלוקת כוח שווה. היתרון שבנהיגה זו הינה במעבר בשטח אתגרי אשר בו במצב הקלאסי של הנעה אחורית, הטרקטורונים לא יעברו, כדוגמת טיפוס במסלול סלעי, מעבר בנחלים זורמים, ובשלוליות וביצות הנפוצות בתקופות הגשמים,

מצב שטח קשה – נעילת דיפרנציאל

בכל כלי רכב ישנה מערכת דיפרנציאל. תפקידה של מערכת הדיפרנציאל הינה לשמור על איזון כלי הרכב, על ידי התאמה של פעולת הגלגלים והכוח המועבר לכל גלגל, דוגמא עיקרית בה מערכת הדיפרנציאל פועלת ושומרת על איזון הרכב, הינה בסיבובים, כאשר כלי רכב מבצע פנייה ימינה לדוגמא, הגלגל הימני באופן טבעי יסתובב מעט פחות מאשר הגלגל השמאלי ולהפך כאשר מתבצעת פנייה שמאלה, באם הכוח המועבר מהמנוע לגלגל יהיה שווה במהלך סיבוב, הדבר יגרום לחוסר איזון ואף להחלקה. פה נכנסת מערכת הדיפרנציאל לפעולה ודואגת לאזן את טווח הסיבוב של כל גלגל, באמצעות ניתוח מהיר של הלחץ המופעל על כל גלגל והתאמת כוח הנעה הנצרך לכל גלגל.

בנסיעה בהרים ובמצבי שטח קשים, נהיגת ארבע על ארבע לעיתים אינה מספקת, ומערכת הדיפרנציאל שמחלקת את כוח ההנעה לפי מידת הלחץ של כל גלגל גורמת לכך, שכוח רב יופנה לגלגל אשר אינו נצרך במצב מסוים לכוח, ויפחית כוח הנעה, מגלגל אחר אשר נצרך במצב הספיציפי ליותר כח מהגלגל המקביל, לדוגמא כאשר השטח כל כך לא ישר, וגורם לכך שגלגל אחד נמצא באוויר, מערכת הדיפרנציאל גורמת לכך שדווקא לגלגל זה יועבר הכח, וכך נוצר מצב שהגלגל יסתובב באוויר וכלי הרכב לא יזוז,

לכאן נכנסת לתמונה האפשרות בטרקטורונים השונים לבטל את מערכת נעילת הדיפרנציאל ולחבר את שני גלגלי הרכב מימין ומשמאל שיסתובבו באחידות, וגם בשטח בו יש פערי גובה במסלול הטרקטורון יצלח אותו ולא ייתקע, עם זאת לא מומלץ ליסוע יותר מידי במצב של נעילת דיפרנציאל, נהיגה בטרקטורונים במצב של נעילת דיפרנציאל יכולה להוביל לחוסר איזון ואף להתהפכות, ואינה בריאה לכי הרכב.

מי יכול לנהוג בכלי שטח? על פי חוקי מדינת ישראל כל בעל רישיון נהיגה יכול לנהוג בטרקטורון או ברייזר, בפועל הניסיון מראה כי הנהיגה בכלי שטח מסוכנת לבני נוער, ולא מעט תאונות קשות התרחשו על ידי צעירים עם רכבי השטח, טרקטורונים ורייזרים כאחד.

נהיגה לצעירים בחברות טיולי טרקטורונים ורייזרים.
מדיניות הנהיגה לצעירים בחברות טיולי טרקטורונים ורייזרים, משתנה בין חברה לחברה, ישנם חברות אשר אינם מאשרות נהיגה לצעירים בטרקטורונים וברייזרים כלל וכלל, ישנם חברות המאשרות בליווי הורה בלבד. וישנם מדיניות נוספות בין החברות השונות, מתירניות יותר, רצוי להתקשר לברר לפני שמזמינים טיול מהי מדיניות החברה בעניין זה.